lördag 28 april 2007

Framtidens flygfält

Redan för 20 år sedan visade Nisses (ett framgångsrikt byggbolag på den tiden) i den pågående debatten om Bromma flygplats’ framtid att det mycket väl går att kombinera flyg och bostäder. I en omfattande utredning föreslog Nisses att Bromma flygplats bebyggdes med ett tunnelbaneanslutet bostadsområde om 7000 – 9000 bostäder. Skissen är ur Nisses broschyr från 1987:


Nisses förslog också framsynt att flygplatsen skulle byggas om till ”en ny typ av cityflygplats, ytsnål och utförd med bullerdämpande åtgärder”.
Huruvida man i London kände till Nisses planer är mig obekant. I varje fall omsatte man idén i verklighet och London City Airport byggdes nästan mitt i Stor-London. Den engelska drottningen invigde flygplatsen i november 1987.


Dessa båda projekt är avsedda för sk STOL-flygplan, dvs flygplan med kort start- och landningssträcka (Short Takeoff and Landing) samt låg bullernivå.

Inom NASA – National Aeronautics and Space Administration – pågår sedan slutet av 1900-talet arbete med att utveckla ett system för Small Aircraft Transportation. Arbete förs efter två linjer – the Vision och the Project. Projektet studerar en utökad användning av mindre flygplan och mindre flygplatser utan bemanning.

Just en sådan flygplats – miljöflygplats - som Barkarby med en framsynt insats kan utvecklas till. I en vision kan en sådan flygplats se ut så här:


NASA räknar med att SATS kan introduceras redan om några år och vara i full sving 2020. Det vore onekligen en fjäder i hatten för Järfälla att kunna vara först med denna typ av flygplats i Europa!

För den som närmare vill studera SATS rekommenderas som en inkörsport länkarna

http://www.nasa.gov/centers/langley/news/factsheets/SATS.html och

http://en.wikipedia.org/wiki/Small_Aircraft_Transportation_System

Inga kommentarer: