torsdag 5 april 2007

Bevara Barkarby flygfält

Järfälla kommun vill bygga ett par tusen lägenheter på Barkarby flygfält - ett av världens äldsta, i bruk varande flygfält. Vi är några stycken – ett par tusen faktiskt! – som är bekymrade över att Barkarby flygfält ska bebyggas och att flygverksamheten således läggs ner.

1944-1945 fick jag min grundläggande utbildning till jaktflygare vid F8, Barkarby. 1949-1953 tjänstgjorde jag vid F8 bl. a. som divisionschef. Fram till 1974, då flygstabens flygavdelning fortfarande låg kvar på F8, flög jag mycket på Barkarbyfältet.

De sista åren jag var i tjänst, chartrade flygvapnet ett litet tvåmotorigt propellerflygplan – Cessna 404 - för smärre persontransporter. På sätt och vis var det embryot till det som nu kallas regeringsflygplanet. Cessnan var också en föregångare till dagens lätta affärsflyg. Mina passagerare var företrädesvis höga officerare eller värnpliktiga, men även kungaparet och statsråd ingick i passagerarlistan. Även last förekom t ex utrustning för att undersöka om U137 hade kärnvapen ombord. Eftersom flygplanet var civilregistrerat, måste man ha civilt flygcertifikat för att flyga det och vi var några stycken som avlade vederbörliga prov.

Vad har nu detta med planerna för dagens Barkarbyfält att göra? Naturligtvis mycken nostalgi, för att inte tala om en stark känsla för Barkarbys historia. Barkarbyfältet är ett av världens äldsta i bruk varande flygfält.

Flygningarna med Cessnan gav mig god insikt i allmänflygets förutsättningar. Med Cessnan kunde jag ta mina passagerare till fält jag tidigare inte hört talas om. Vad sägs om Norberg, Näsinge, Visingsö eller för den delen Anderstorp? Jag fick också handfast klart för mig vad en hårdgjord bana betydde. Gräsfälten var helt obrukbara långa perioder t ex under tjällossning och vattensjuka under höstregnen. Flygfält med hårdgjord bana är guld värda.

Allmänflyget har skapat ett nätverk av fält som binder samman större och mindre orter. Den största orten i Sverige är utan konkurrens Stockholm som därmed är en ytterligt viktig del i detta nätverk. Inom en radie på 30 km från Stockholm gives ett, säger ett, flygfält med hårdgjord bana för allmänflyget och det är Barkarbyfältet.

Allmänflyget är inte den tummelplats för en handfull glada amatörer som ibland görs gällande. Allmänflyget har stor betydelse för utvecklingen av näringslivet i Sverige och i våra grannländer. Med allmänflyget kan man redan idag nå hundratals platser som inte kan nås av reguljärflyg och man kan spara dagar i restid. Detta gäller i hög grad för Baltikum, men även för orter i övriga Europa.

Allmänflygets kommande moderna lätta flygplanen – det s.k. lätta affärsflyget - kräver hårdgjorda banor och kommer att flygas av mindre flygbolag eller flygklubbar på kommersiell basis. Den typ av miljöflygplats, som Barkarby skulle kunna bli, är på frammarsch i USA och utnyttjas alltmer av det lätta affärsflyget.

Om Barkarbyfältet tillåts försvinna skapas en obotlig och oreparerbar reva i allmänflygets nätverk.

Inga kommentarer: