onsdag 11 april 2007

Dörr-till-dörr-flyg

I mitt första brev "Bevara Barkarby flygfält" skrev jag nästan lyriskt:

”Allmänflyget har stor betydelse för utvecklingen av näringslivet i Sverige och i våra grannländer. Med allmänflyget kan man redan idag nå hundratals platser som inte kan nås av reguljärflyg och man kan spara dagar i restid. Detta gäller i hög grad för Baltikum, men även för orter i övriga Europa.”

För den, som närmare följt debatten om flygets vara eller icke vara på Barkarby, måste därför Stockholms Handelskammares remiss i ärendet te sig ganska förvånande. I ett föredömligt kort yttrande skriver man:

” Mot bakgrund av de intressen Handelskammaren Järfälla har att företräda finns i nuläget inget att erinra mot detaljplanen.”

Tummen ner för flyget på Barkarby alltså. För näringslivet i Järfälla är det bättre med en ”fast” kundkrets i 5000 lägenheter än att enkelt nå ut i Europa.

Även jag blev överraskad. Särskilt som jag haft en del kontakter med företrädare för näringslivet i det idoga Gnosjö och Anderstorp. Där nere är man bekymrad över att de dagliga flygförbindelserna med Stockholm från Anderstorp har upphört. Därmed har också servicen på fältet inskränkts och de tidigare säljflygningarna ner till Europa slutat. Man brukade även flyga in reservdelar till industrin via Anderstorp. Nu är man hänvisad till Axamo vid Jönköping åtskilliga mil längre bort.

Hur kan man ha så olika uppfattning om allmänflygets och det lätta affärsflygets betydelse? Något förenklat kan det förklaras med att man i Stockholmsregionen med tillgång till stora flygplatser för det reguljära flyget – Arlanda, Bromma och i viss mån Nyköping – bara känner till det reguljär flyget med sin nav-till-nav-trafik.

Nere i Småland med sina små flygplatser har man god erfarenhet av allmänflygets tidsbesparande och kostnadseffektiva dörr-till-dörr-trafik.

Allmänflyget har här en stor pedagogisk uppgift framför sig.

Inga kommentarer: