måndag 23 april 2007

Det kom ett brev

Hej

Jag heter Peter Erlöv och är en flygtokig miljö-och hälsoskyddschef. Jag arbetar i Simrishamns kommun i Skåne. Vid årsskiftet fick kommunen en ny organisation och en ny samhällsbyggnadschef rekryterades till kommunen. Hon heter Eva-Maria Persson och kommer från Järfälla kommun där hon varit chef för plan, bygg och miljö. Då jag berättat för henne att jag flyger och att jag använder Barkarbyfältet när jag flyger till Stockholm, så berättade hon att alla verksamhetsutövare på Barkarbyfältet kommer att bli uppsagda nu i vår. Fältet skall läggas ner och bostäder skall byggas. Jag berättade att jag tyckte det var vansinnigt att lägga ner fältet som troligen är en ren guldgruva för kommunen. Tänk annorlunda, se möjligheterna med ett litet flygfält. Studera trender i USA som brukar komma till Europa och Sverige inom ett par år. Era tankar om ett upplevelsehus (flygmuseum) tillsammans med handel är helt rätt i tiden. Trenden i USA är att handelscentra slås ut och får lägga ner efter ett par år om de inte samlokaliseras med upplevelseaktiviteter. Denna trend kan man redan skönja i Sverige. Gamla handelscentra får allt sämre lönsamhet medan nya med en mer spännande arkitektur och grönytor tar över.

Jag vill med mitt brev informera er, att det på nytt är viktigt att ni åter agerar och uppvaktar politiker för att bevara fältet. Jag skall som extern användare göra vad jag kan. Bland annat har lovat ta med Eva-Maria Persson på en flygtur till Stockholm nu i vår så att hon får uppleva fördelarna att flyga till ett litet fält och se det positiva med att ha ett fält centralt i kommunen. Vi skall besöka hennes gamla förvaltning och där träffa hennes gamla undersåtar.

Jag är medlem i Ronneby och Eslövs flygklubb. I Eslöv har vi fått en del klagomål på buller. Jag tog då kontakt med min kollega på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen och bjöd med henne på en tur. Hon fick då se med egna ögon hur vår verksamhet bedrevs och kunde konstatera att klagomålen var obefogade och bullret fick accepteras. Men kommunen har ändå tankar på att lägga ner en bana för oss och bygga bostäder. Vi fick då en idé i klubben att vi skulle ringa till stadsarkitektkontoret och framföra önskemål om att bygga hus som hade en hangar i stället för garage och möjlighet att ansluta taxivägar till fältet. Vi var många som ringde och det gav till resultat att denna typ av bostäder skulle utredas. Hur det slutar vet vi inte, men det är viktigt att vi flygare är kreativa och ständigt säljer in vår verksamhet. Kanske skulle man kunna uppvakta IKEA chefen i Järfälla och få honom/henne att uttala sig positivt till fältet.

Avslutningsvis vill jag önska er lycka till i kampen med att bevara Barkarbyfältet. Kan jag på något sätt hjälpa så hör av er.

Med vänliga flyghälsningar

Peter Erlöv

Det är alltid uppmuntrande att få respons från likasinnade. Även från oliktänkande för den delen. Men det har det hittills varit dåligt med.

Brevet för fram något som ofta glöms bort i debatten kring flygfält. Motståndare till flyg – och för den delen även länsstyrelsen i Stockholm - framställer flygfält som en anläggning med ”lokal” verksamhet jämförbar med t.ex. en golfbana eller en ishall. En plats som man kan stoppa undan någonstans i bushen där den inte är ivägen för andra storstilade projekt.

Man glömmer helt att ett flygfält är en knutpunkt i ett nätverk av flygplatser. Tar man bort en knut i ett nät så försvagas det och kan till och med brista. Det gamla begreppet ”lufthamn” uttryckte kanske bättre vad det handlar om. En hamn för resande och transporter från när och fjärran i lufthavet. Vår vän i Simrishamn flyger till Barkarby för att han vill komma till Järfälla.

Ingen skulle väl drömma om att flytta Barkarby järnvägsstation till Eskilstuna, men med Barkarby flygfält går det tydligen bra.

Inga kommentarer: