måndag 28 maj 2007

SAS-strejken

Den pågående strejken vid SAS har aktualiserat frågan hur företagen tänker lösa sina behov av flygtransporter i en framtid. Redan idag använder de största företagen egna flygplan. Men strejken har medfört att även mindre företag börjar räkna på att skaffa egna flygplan för att inte riskera att få sina affärskontakter störda av strejker. Med egna flygplan kan man också lägga upp resorna med egna tidtabeller och flyga direkt, utan omstigning, till önskade destinationer.

Utvecklingen går alltså i den riktning som jag pekade på i min första blogg angående Barkarbyfältets unika ställning:

”Allmänflygets kommande moderna lätta flygplanen – det s.k. lätta affärsflyget - kräver hårdgjorda banor och kommer att flygas av mindre flygbolag eller flygklubbar på kommersiell basis. Den typ av miljöflygplats, som Barkarby skulle kunna bli, är på frammarsch i USA och utnyttjas alltmer av det lätta affärsflyget.”

I detta sammanhang vill jag erinra om de gamla planerna på en "Knutpunkt Norr". Det var tal om en knutpunkt för vägar, nya järnvägar, spårväg, tunnelbana och som preliminärt skulle förläggas till Häggvik.

Om Järfälla enligt sin översiktsplan skulle lyckas övertala Banverket att flytta Barkarby järnvägsstation – inte till Eskilstuna utan en bit norrut – och SL att bygga ut tunnelbanan till Barkarby, skulle de kunna kombineras med en terminalbyggnad för lättare affärsflyg.

I stället för att se flyg som en belastning blir Barkarbyfältet med en "Knutpunkt Norr" en unik resurs. En resurs som kan utvecklas till en bas för ett flyg med ny teknik både vad gäller miljö och navigation.

Med detta har Järfälla en unik möjlighet att bli en föregångskommun till stor fördel för både kommunen och dess företagare samt flyget!

Inga kommentarer: