torsdag 10 maj 2007

Barkarby Air Park?

När inrikesflyget startade för 50 år sedan, utgjorde flygvapnets flottiljflygfält stommen i inrikesnätet. Linjeflygs första linje, Stockholm- Kalmar gick för övrigt till F12, Kungl Kalmar flygflottilj. Även efter det att flottiljdöden dragit fram, är de forna flottiljflygfälten viktiga för inrikesflyget.

Men vad har hänt med de flottiljflygfält som inte ingår i inrikesnätet eller inte fortfarande utnyttjas av försvaret? Typ Barkarby?

Längst i söder ligger Ljungbyhed, F5. I dagarna kommer Klippans kommun att sälja fältet till PEAB för att anlägga en sk Air Park. Minns ni vår flygande vän i Simrishamn? Miljöchefen? Och hans idéer om att intill Eslövs flygfält bygga hus med hangar istället för garage? Det är en Air Park. PEAB har fått blodad tand efter lyckad försäljning uppe Siljansnäs:

Läs mer: http://www.siljanairpark.se/

Hur skulle det vara med en Air Park och golfbana på Barkarby?

På gamla F9 – Säve – huserar nu Göteborg City Airport. Det är ett bolag som till 20 % ägs av Göteborgs kommun, 40 % av Luftfartsverket och 40 % av Volvo. Ett vackert exempel på gott samarbete mellan stat, kommun och näringsliv. Från början var avsikten att ta över allmänflyget från Landvetter – också en vacker tanke – men med åren har verksamheten utökats och omfattar nu även lågprisflyg som t ex Ryan Air.

I Uppsala – F16, Ärna – arbetar Uppsala Air AB på att få igång en kommersiell utveckling av det gamla flottiljflygfältet. Man siktar på att få c:a 3% av den totala verksamheten på Arlanda och med inriktning på europeiska lågprisoperatörer. Bolaget har idag ett samarbete med Försvarsmakten och Fortifikationsverket. Kommersiell start är beräknad till 2008. Bakom bolaget står gräddan av Uppsalas framgångsrika affärsmän. Vad säger månne Handelskammaren i Uppsala?

Uppe i Söderhamn – F15 - drivs flygplatsen som en kommunal flygplats, Helsinge Airport. Flygplatsen har för närvarande påbörjat en utvecklingsfas tillsammans med företagsparken Flygstaden Söderhamn AB vars affärsidé med First Class Industrial Park är egentligen lika självklar som enkel. Nämligen en modern företagspark integrerad med en flygplats.

Man anser uppenbarligen att före detta militära flygfält ofta innehåller rätt grundförutsättningar och att man kan dra nytta av gjorda investeringar samt anpassa dem till morgondagens företagsidéer.

Det är således bara i två kommuner – Botkyrka med F18 och Järfälla med F8 - som man inte tar vara på flygfältens egenart och ser förädlingsmöjligheterna. På Tullingefältet förefaller det dessutom inte att byggas några bostäder pga allvarliga föroreningar. Flyget kastades ut i onödan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Jag har själv undrat länge varför man inte kan ta vara på den här idén. Hoppas att vi får behålla Barkarby flygfält antingen i nuvarande form eller kanske ännu trevligare en airpark. Det kan inte vara svårt att sälja till intresserade flygare. Problemet är väl kommunen som inte verkar ha något som helst intresse att behålla flygfältet, tyvärr.

Mvh
Mattias Henriksson