onsdag 23 maj 2007

En klenod på Barkarby

EAA:s flygchef Erling Carlsson i sin Vary-Eze


Ute på Barkarbyfältet finns en verklig klenod. I varje fall med flygarmått mätt. EAA Sverige heter klenoden. EAA står för Experimental Aircraft Association. EAA grundades 1953 i Milwaukee, Wisconsin, av en grupp flygare som var intresserad av att själva bygga sina egna flygplan. Genom åren har även inräknats veteranflygplan, krigsflygplan m/ä, flygplan för avancerad flygning, ultralätta flygplan och helikoptrar.

EAA Sverige bildades 1964 och skiljer sig från den amerikanska moderorganisation genom att EAA Sverige inte bara fungerar som en medlemsorganisation utan också är en sorts myndighet. Myndighet i den meningen att Luftfartsverket har delegerat till EAA Sverige att utöva tillsyn över hembyggverksamheten i form av byggtillstånd, kontroll av hur bygget framskrider, utfärda flygutprovningstillstånd samt till sist ge flygtillstånd och därefter fortlöpande besiktiga flygplanen.

Denna ”myndighetsutövning” innebär att EAA Sverige har en unik teknisk kompetens inom sitt område. En kompetens som Järfälla går miste om i det fall man lägger ner flygverksamheten på Barkarby.

En kompetens som också skulle kunna ytterligare förädlas om den fick gifta ihop sig med det Flygcentrum som jag tidigare beskrivit. Järfälla har här en enastående möjlighet att skriva ett nytt lysande kapitel i flygets historia.

EAA Sverige har också ett unikt arkiv med alla de handlingar som berör samtliga flygplan inom EAA:s område. Handlingarna har överförts från Luftfartsverket och förvaras i ett brandsäkert arkiv. För en flygnörd är det en ren guldgruva att botanisera i.

Antalet medlemmar idag är c:a 1800. C:a 300 byggen pågår runt om i landet och lika många hembyggda flygmaskiner är luftvärdiga och flygs av sina ägare.Alltifrån enkla ultralätta konstruktioner till avancerade högfartsflygplan fördelade på ett 100-tal olika typer flygs idag eller är i olika stadier av färdigställande. Materialet i flygplanen är trä/duk, plastkomposit, aluminium eller stålrör. De byggs från enbart ritning/byggbeskrivning eller ifrån väl förarbetade materialsatser. Kostnaden varierar från under 75000:- till över 750000:- för de mest komplicerade flygplanen. De är försedda med motorer från 50-60hk till 250-300hk.

EAA:s flygplan kan kännas igen med hjälp av registreringsbokstäverna: SE-X++ (t ex SE-XEC, Erling Carlssons Vary-Eze på bilden).

Med flygarhälsning

Ulf Björkman
Ordf F8 Kamratförening

Inga kommentarer: